Sommer 2014 - Rundt om Jylland

Turen går fra Helgoland og ind i Eideren
Tyske Bugt ligger dovent, og dørgen må frem
Mod Eidersperrwerk, 14 m bred sluse
Havnen i Tönning, udgravet i 1613!
Torvet med St. Laurentius Kirche fra 1894

Med Ditmarschen om styrbord og Nordfriesand om bagbord

Tirsdag, den 3. juni kl. 9 er der sol og 18 grader varmt. Barometeret står stabilt på 1020 HP, så vi sejler ud af havnen på Helgoland.

Kursen sættes mod anduvningen til Eideren, hvor der er lavvanden kl. 11,02 og højvande kl. 17,02. Derfor skal det ikke gå for hurtigt, så vi nøjes med 2000 o/m. Derved får vi sikkert noget medstrøm.

Kl. 10 smider Hanne dørgen ud, da vi går 3,5 - 4 knob gennem vandet. Kl. 12 er der 22 grader, ingen vind og ingen makrel.

Kl. 15 går vi ind ad den afmærkede rende mod Eideren, ingen vind, log 23,5. 1,8 knobs medstrøm.

Kl. 17,30 er vi igennem Eidersperrwerk, ingen vind og høj sol. Vi fortsætter de sidste 6 sømil ind mod Tønning, hvor der var højvande kl. 18,01. Der er nu modstrøm på 0,7 knob, inden vi går ind i havnen kl. 18,45.

Loggen viser 37,6 sømil efter en varm, stille og dejlig dag på Tyske Bugt.

Lige efter aftensmaden i cockpitet med udsigt til restauranterne på kajen overfor, indfinder den venlige Hafenmeister sig. Hanne dyrker sit elskede tysk med al den tilhørende, dejlige gramatik. Alligevel må vi erlægge 11 euro, men så får vi også både vand og strøm.

I dag onsdag var jeg så tidligt på færde og efter morgenbadet gik turen til bageren på torvet, som jeg kender fra tidligere besøg.

Senere tog vi DB Regionalbahn Schleswig-Holstein de 20 minutter til Husum. Byen har 23.000 indbyggere og er centrum i Nordfriesland i den dansk-tyske grænseregion.

Vi nyder sommervejret. Nu kl. 17,30 er der i skyggen i kahytten med frisk luft ikke mindre end 26,6 grader - Kan man forlange mere?

Havnen i Husum - næsten ebbe
En englænder på afveje
Gammelt dansk land
Ikke meget vand i Husum
Roser
"Der burde have været roser, af de store, blege gule. Mildt dryssende deres sarte blade......"
Selv fårene langs Eideren står med bagen op mod den silende regn

Ad Eideren i øsende regn

Torsdag, den 5. juni er der højvande i Tönning kl. 7,23. I en tidevandshavn, hvor Lady Bird står på bunden det meste af tiden, og hvor der er strøm i floden, skal afgangen ske på et fornuftigt tidspunkt.

Vi forlod derfor havnen i Tönning lidt efter kl. 6, da vejbroen lige uden for åbner kl. 6,30. Vi var dog først igennem kl. 6,45, da brovagten kom et kvarter for sent. I Tyskland?

Kort tid efter begyndte en silende regn, der varede veFd til hen mod middag. Medstrømmen var dog helt op til 2 knob, så den side af sagen var i orden. Lige inden Friedrichstadt er der en togbro, og her ventede vi i næsten et kvarter.

Det samme skete ved slusen ind til byen, hvor vi oven i købet skulle op og betale 9,50 euro i slusehuset, inden vi kom de godt og vel 2 m ned til havnen.

Til gengæld var der mange udmærkede pladser i Motorboot-Club Westküste gode havn.

Kl. 9 havde vi fortøjet. loggen viste 7,9 sømil. Så var der morgenkaffe i salonen og hvile indtil regnen hørte op hen mod middag.

Efter et godt bad i cockpitet og en let frokost gik turen så op i den ret beskedne, men spændende by med den middelalderlige bebyggelse. 

Den er grundlagt af fordrevne hollændere, der fandt frihed til deres religion under storhertug Friedrich III, der til gengæld fik opført en by, hvor de to floder, Eideren og Treene mødes.

Havnepengene er det sædvanlige niveau, 11 euro mit Strom. 

Friedrichstadt
Floden Treene løber ind i Eideren i Friedrichstadt
Byen blev grundlagt i 1621
Retvinklede gader og kanaler minder om Holland
Stille aften i Pahlen på Eideren

Fredag, den 6. juni er der højvande i Tönning kl. 8,19. Så er det vel i Frederichstadt godt en time senere.

For at udnytte medstrømmen går vi ud ad slusen kl. 8,45. Der er stadig ikke meget vand, 2,2 m i insejleingen, men det går.

Der er overskyet og stærk blæst. Så det går ikke hurtigt i den smalle og snoede Eider. Vi går gennem slusen i Nordfeldt, og så er vi fri for tidevandet. Sluseafgift 10 euro.

Da vi kommer til vejbroen i Pahlhude, er der ingen mand på vejbroen. Efter vi har cirklet rundt et par gange, er der dog en, der vinker inde ved en båd på land. Det er brovagten, som formentlig åbner broen for første gang i dag.

Lige efter broen finder vi en plads i den lille havn. Klokken er 13,45 og loggen viser 19 sømil.

Efter et kort hvil begiver vi os op i den lille by. Men det er vist, det man kunne kalde udkantstyskland, konstaterer Hanne. Men der er en fortrinlig bager, som også sælger friske, gode, tyske jordbær, så helt galt står det ikke til.

Hen mod aften lægger vinden sig, og det bliver en af de stille, gode sommeraftener, kun afbrudt af havnefogedens besøg, som komster 8 euro. Det må siges at være en rimelig pris, ikke mindst på grund af de flotte og gode badeforhold.

Lørdag, den 7. juni

Barometeret står på 1020 HP, der er 16 grader varmt, let sol og diset, tåget over Eideren, da vi starter kl. 9.

Eideren går gennem Ditmarchen, der er landbrugsland, hvilket også kan lugtes mange steder. Floden er omgivet af diger på begge bredder. De beskytter det lavere landbrugsland - mest til græsning for de utallige køer og får. Der er planter og træer på digerne. Langs bredden er der siv og mange åkander. 

Mange steder kommer vi til små havne med en flydebro, hvor de lokale både er hjemmehørende. Mange af havnene tager dog imod gæstebåde. Af og til ser vi lokale både, der har droppet ankeret tæt ved bredden, hvor den dejlige sommerdag nydes.

Vi går gennem slusen i Lexfähre, og Hanne må op og betale 10 euro. Hvis vi havde været to både, var prisen blot det halve. Sådan er der så meget.

Senere er det slusen i Gieselau.

Kl. 12,10, hvor loggen viser 12,5 sømil, når vi Nord-Ostsee-Kanal og drejer bagbord. Kanalen er 98,6 km lang fra Kiel i øst til Brunsbüttel i vest. Til sammenligning er Panamakanalen 81,6 km, medens Suezkanalen er den største med sine 163 km.

Kl. 15,10 har vi fortøjet i Regatta-Verein Rendsbrugs gode havn. Loggen står på 27 sømil efter en god og varm sejllads i det flotteste sommervejr.

Brinkerne skal vedligeholdes
Lille færge på Eideren
Lystfiskeri
Så nåede vi Nord-Ostsee-Kanal
Den hængende færge i Rendsburg

Sødag kl. 9,45 forlod vi Rendsburg for at begive os ud på det sidste stykke af kanalen. Kl. 13,20 var vi i slusen i Holtenau og 25 minutter senere havde vi fortøjet i havnen lige uden for slusen. Loggen viste18,2 sømil.

Vejret var særdeles flot og varmt. I løbet af kort tid ankom Gipsy, så vi fik en hyggelig dag sammen med Luc og Bente.

I dag mandag startede vi kl. 06,45 i meget let vind, og det varede ikke længe før solen kom op over det lave skydække.

Nu er vi på vej ud af Kieler Fjorden, og inden længe kan vi stryge det tyske gæsteflag under styrbords salling. Kursen er sat op mod Langeland.

Vi ankom til Lohals Havn kl. 19 efter 12 timers sejlads fra Holtenau. Loggen viste 62,5 sømil
Tirsdag kl. 16 nåede vi så Langør på nordspidsen af Samsø. Afgang i morges kl. 06,45. Det blev en dejlig sejltur, hvor hele garderoben kom ud. Loggen viste 44,2 sømil. Endnu en varm, dejlig sommerdag var til ende, da vi nåede båden efter en lille vandretur rundt i det dejlige område.

Kl. 14, onsdag, den 11. Juni

Lady Bird er for nordgående. Vi har Gjerrild Fyr tværs bagbord i afstand 1 sømil.

Vi forlod Langør kl. 6,30. Der var 19 grader og ingen vind. 9,15 havde vi Hjelm tværs midt i en regnbyge. Op langs Djursland kunne sejlet trække indtil Grenå.

Nu er der modvind 4-5 m/s. Loggen viser 39 sømil.

Vi har lagt kursen op i Aalborg Bugt mod Limfjorden, der ligger omkring 30 sømil herfra.

Så denne rejse nærmer sig sin afslutning

Britta Christensen 05.06.2014 21:47

Kære Hanne og Ulrik dejligt at læse om jeres oplevelser og følge jeres rejse. Fortsat god tur. Mange hilsener fra Britta.

| Svar

Nyeste kommentarer

15.06 | 09:23

Hej,
Er der på nogen tidspunk hvor man er nød til at tage masten af ?
Mast 16 meter ?
Fra Karlstad til Gøteborg ?

Mvh Tom

18.05 | 06:08

Hej Ulrik
det lyder rigtigt dejligt.
Vi har jo også dejligt vejr herhjemme.
Jeg har fået riggen på .
Hilsen Ib

17.05 | 20:10

Du forstår at nyde det, rigtig flotte billeder.
Fortsat rigtig god tur, var du forresten inde på akvarelmuseet?

27.07 | 21:38

Hej med jer alle 4.
Rart at følge jer, det er også godt at jeres investering i Holland har været en god disponering.
Vi glæder os til vi ses
Karen & Steen