Vänern og Trollhättan Kanal

Så er vi på Vänern, Sveriges største indsø. I sin længste udstrækning er den 116 km lang og 67 km bred. Der er 22.000 holme og skær. Søens overflade er 43,8 m over havet.

Ikke færre end 800.000 mennesker får deres drikkevand fra søen. Så det er ikke uden grund, svenskerne siger: Skit inte i sjön!

Lørdag kl. 9,45 var vi ude af den nederste sluse i Sjötorp. Vi satte kursen sydover for motor langs kysten forbi Mariestad og videre mod vest til Ekens skärgård. Vi gik ind ved Läkckö slot og gennem skærgården.

Men ih, hvor alt er forandret fra da, vi var her for omkring 20 år siden. Nu racer åbne både og vandscotere frem og tilbage, medens større motorbåde sejler med stor fart.

Vi husker det lille idylliske fiskersamfund, Spiken. Der var kun en enkelt bro og et lille røgeri, der solgte fisk. Man sejlede gennem sivene, for at nå helt ind i havnen.

Nu er alt moderniseret, som det hedder. Mange broer, boder med dit og dat og en vrimmel af mennesker.

Derfor sejlede vi forbi og søgte en nathavn, hvor vi kunne smide ankeret. Vi prøvede først et sted. Men hækbølger fra den stadige vrimmel af hurtige både fik os til at søge et andet sted hen.

Lige inden man kommer helt ud af skærgården, fandt vi en dejlig plads, hvor vi kunne få ro for natten. Dagens distance blev 33 sømil.

Hanne var i køjen allerede kl 20,45. Han var meget træt, sagde hun.

Jeg havde derfor ingen betænkeligheder ved at starte ud kl. 06,15 efter morgenmaden. Der var overskyet, men alligevel 17,5 grader varmt.

Vel ude af skærgården kunne vi sætte forsejlet og kursen ned mod Vänersborg. En distance på cirka 33 sømoil. Nu kl. 10 har solen varmet længe, men vinden er løjet, og farten er kommet ned på godt 4 knob. Så motoren må nok igang.

Solnedgang i Sjötorp
Sluse nr. 1 i Sjötorp
Läckö Slot
Ankerplads i Ekens skärgård

Motoren kom i gang og bragte os til Vänersborg, hvor vi kunne gå under vejbroen. Men ved jernbanebroen, som skulle åbnes, blev der ventetid på omkring en halv times tid.

Efter passagen gik vi ind i gæsthamnen for at tanke diesel. Da der ikke var nøget særligt at se i byen, fortsatte vi på kanalen mod Trollhättan.

Også jernbanebroen her gav ventetid. Dårlig information og ventetid med udsættelse på over 5 kvarter gav skipper lidt irritation. Helt galt gik det, da vi kom ind i byen, hvor vi skulle under vejbroen.

Ingen reaktion fra vagterne, så skipper tog VHF-en i brug, da der var gået 20 minutter uden signal. Det hjalp. Et kvarter efter kunne vi sejle igennem og ud til den lille gæstehavn, der ligger lige oven for sluserne.

Loggen viste 41,7 sømil. Og det blev en lang dag, da vi først havde fortøjet kl. 18,30. Men ventetiderne gav jo meget ekstra.

Vi er blevet her i dag mandag. Også fordi vejret er meget blæsende, men dog varmt.

I formiddag gik vi de omkring 2,5 km ind i centrum for at gøre indkøb i ICA. Det var tiltrængt - næsten alt var slut.

Så har der været reparation af toiletsædet, og sidst på eftermiddagen var der besøg på det lille - men gode - kanalmuseum lige ved siden af.

Efter Vänersborg var vi gennem en sluse på 4-5 m, og i morgen venter os 4 sluser her i Trollhättan og yderligere en i Lilla Edet, 15 km ned ad Götaelv, som det bliver til nedenfor Trollhättan.

Så er vi også kommet hele 38.9 m ned til Kattegats overflade.

Sluseområdet i Trollhättan er meget stort med alle de gamle sluser helt fra år 1800. Alle plæner er veltrimmede og blomster findes mange steder. Der kommer da også rigtig mange turister for at besøge området og følge slusningerne.

I alle byer, som vi har besøgt, er der generelt smukke parker og naturarealer med veltrimmet græs og et væld af blomster.

Unægtelig noget af en forskel, når man kommer fra Aalborg, hvor det hele får lov til at passe sig selv, så man næsten skulle tro, at rådmanden pønsede på, at bønderne fremover kan sætte deres kreaturer på græs i byen.

Den gamle sluse fra år 1800
Der er lan...gt ned i slusen i
Et lille godt slusemuseum
En skipper har mange opgaver

Tirsdag, den 16. juli gik vi ind i første sluse i Trollhättan og begyndte nedstigningen til det normale havnivau. Efter 4 sluser kom vi til Lilla Edet, hvor den sidste sluse bragte os 4 m ned, så vi kunne fortsætte ad Götaeleven.

Der var ret stærk medstrøm, 1-2 knob hele vejen, og det blæste kraftigt fra vest. Der blev ventetid ved jernbanebroen lige inden Göteborg, så klokken blev 18,30, inden vi havde fortøjet ved Ringøens Marinecenter på øen Hissingen (nordsiden af elven).

Loggen viste 31,6, men der skal lægges medstrøm til - vel yderligere 5 sømil.

Tidligt i morges sejlede skipper så Lady Bird gennem Göteborg ud til Långedraget, som de fleste, der er kommet med færgen fra Frederikshavn, har set. Det er havnen til styrbord lige inden den store bro. Loggen viste 4,2 sømil.

Hanne kunne  sove længe og vågne op til det sædvanlige skønneste sommervejr, omend der blæser kraftigt fra vest.

Her i Göteborgs Kungliga Segel Selskaps havn er alle faciliteter fortrinlige - ja vel noget af det bedste.

I formiddag blev båden så vasket grundigt. Det var yderst tiltrængt.  6 ugers sejlads og næsten 900 sømil  sætter sine spor. Ikke mindst når der har stået kanalsejlads på programmet.

Nu afventer vi den rigtige vindretning, så Lady Bird kan sætte kursen over Kattegat og tilbage til Aalborg efter en sommertur, hvor vejret har været fantatisk flot. Og hvor Hanne for første gang ikke skulle stå af i utide for at nå arbejdet derhjemme.

Sommerturen bliver så på 900 sømil.

| Svar

Nyeste kommentarer

15.06 | 09:23

Hej,
Er der på nogen tidspunk hvor man er nød til at tage masten af ?
Mast 16 meter ?
Fra Karlstad til Gøteborg ?

Mvh Tom

18.05 | 06:08

Hej Ulrik
det lyder rigtigt dejligt.
Vi har jo også dejligt vejr herhjemme.
Jeg har fået riggen på .
Hilsen Ib

17.05 | 20:10

Du forstår at nyde det, rigtig flotte billeder.
Fortsat rigtig god tur, var du forresten inde på akvarelmuseet?

27.07 | 21:38

Hej med jer alle 4.
Rart at følge jer, det er også godt at jeres investering i Holland har været en god disponering.
Vi glæder os til vi ses
Karen & Steen